Wijzigingen van de Rijtijdenwet

Verbod normale rust in de cabine blijft. Normale rust onderweg moet in een passende, gendervriendelijke locatie met sanitaire voorzieningen op kosten van de werkgever. Er zijn geen nadere criteria vastgesteld waaraan zo’n voorziening moet voldoen.

Chauffeur mag in het buitenland 2 verkorte rusten achter elkaar genieten. In een periode van 4 weken moeten wel ook 2 normale rusten plaatsvinden. De verkorte rust moet in de week na de tweede verkorte rust gecompenseerd worden door deze toe te voegen (vooraf) aan een normale wekelijkse rust.

Verplichting voor de vervoersonderneming om de arbeid zo te organiseren, dat de chauffeur eens in de drie of vier weken naar zijn woonplaats of naar de exploitatievestiging van de werkgever waar de chauffeur normaal gesproken is gestationeerd, terug kan keren. Dit geldt 1 keer per 3 weken indien er 2 verkorte rusten achter elkaar zijn genoten, 1 keer per 4 weken als de normale en verkorte rust om en om zijn genoten.

Ook wekelijkse (normale en verkorte) rust mag door boot/trein worden onderbroken, indien er beschikking is over een slaapcabine, bed of slaapbank. Normale rust onderbreken mag alleen als rust minimaal 8 uur duurt en er een slaapcabine in de trein/op de boot aanwezig is.

Extra mogelijkheid onder dezelfde voorwaarden: dit geldt ook voor het bereiken van de exploitatievestiging van de werkgever of de woonplaats van de bestuurder, teneinde de wekelijkse rust te nemen. Maximaal 2 uur extra rijtijd indien eerst een pauze van 30 minuten wordt genoten, anders maximaal 1 uur extra rijtijd. Extra rijtijd moet gecompenseerd worden met rust.   

Grenspassages moeten geregistreerd worden d.m.v. invoering van de landcode bij de eerst mogelijke stop na de passage of, bij boot- en treinreizen, na aankomst op het station/in de haven.

Bestuurder mag contact zoeken met onderneming om aanvullende bewijzen aan te leveren gedurende de tijd van de controle.

Maximum arbeidstijd per week wordt gecontroleerd (60 uur per week)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.