Blog

Nog maar 12 uur E-learning maximaal voor nascholing Code 95

De Raad van de Europese Unie heeft onlangs nieuwe regels aangenomen voor de opleiding en nascholing van vrachtwagen- en buschauffeurs. Een belangrijke verandering ligt op het gebied van e-learning: van de 35 uur nascholing die chauffeurs elke vijf jaar moeten volgen, mag maximaal 12 uur via e-learning worden gevolgd. Ook moet het onderwerp van de bijscholing aansluiten op de werkzaamheden van de chauffeur. Lidstaten hebben twee jaar de tijd om de nieuwe regelgeving door te voeren.

Lees “Nog maar 12 uur E-learning maximaal voor nascholing Code 95” verder

Rijopleiding vereist bij proef met B-rijbewijs voor zware bestelauto

Volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilo kunnen in de loop van dit jaar worden bestuurd met rijbewijs B in plaats van C. Naar verwachting gaat de nieuwe vrijstellingsregeling op 1 november in, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Bestuurders hebben hier wel een aanvullende rijopleiding van vijf uur nodig.

Steeds vaker worden bedrijven in stedelijke gebieden door elektrische bestelauto’s bevoorraad. De auto’s worden omgebouwd tot elektrische voertuigen, maar vanwege het batterijpakket loopt het gewicht op tot boven de grens van 3.500 kilo, waarmee deze alleen nog maar met een C-rijbewijs mogen worden bestuurd.

Lees “Rijopleiding vereist bij proef met B-rijbewijs voor zware bestelauto” verder

Nog steeds, helaas!!!

ONGELOVELIJK ! Ondanks alle beloftes van de Europese Unie wordt het vertrouwen wederom op de proef gesteld !
(Zie onderaan de e -mails dat de rijbewijzen actueel wordt aangeboden !)

RIJBEWIJZEN NOG STEEDS TE KOOP OP INTERNET MET CODE 95 ! !
Voor rond de 88 euro heeft u alles wat u wenst !

Venlo en Roosendaal zijn hotspots ladingdiefstal

Nieuws

In Venlo en Roosendaal loop je het meeste gevaar slachtoffer te worden van (lading)diefstal. Het aantal ladingdiefstallen in Nederland is in 2017 wel afgenomen.

Venlo en Roosendaal zijn hotspots ladingdiefstal

Succes heeft zijn keerzijde. Venlo en West-Brabant zijn niet alleen in trek bij verladers en logistieke dienstverleners (beide regio’s zijn al jaren logistieke hotspot van Nederland) Ook bij criminelen zijn de twee gebieden populair.

Trade Port West en A67

In de gemeente Venlo werd het grootste aantal diefstallen van lading- en voertuigen mét of zonder lading geregistreerd. De ‘hotspots’ daar waren industriegebied Trade Port West en verzorgingsplaats Venlose Heide (A67). Ook op parkeerplaats Nobis in Asten en de parkeerplaats Hazeldonk-Oost vonden in 2017 veelvuldig (lading)diefstallen plaats.

Lees “Venlo en Roosendaal zijn hotspots ladingdiefstal” verder

Vrachtwagen zoekt chauffeur:

nieuwe campagne moet tekort vrachtwagenchauffeurs oplossen

carrière & mensen 8082

1500 nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Dat is het doel. Om die mannen en vrouwen binnen te halen, start de sector vandaag een nieuwe wervingscampagne.

Vrachtwagen zoekt chauffeur: nieuwe campagne moet tekort vrachtwagenchauffeurs oplossen
Van links naar rechts: Saidja van de Woestyne, ambassadeur ikwordvrachtwagenchauffeur.nl, zanger Xander de Buisonjé en directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek, Willem de Vries.

2.600 zij-instromers hebben de afgelopen jaren een baan gevonden als vrachtwagenchauffeur. Het sectorplan transport en logistiek 2016/2017 loste daarmee ruimschoots zijn belofte in. Maar het is niet voldoende. Meer chauffeurs zijn hard nodig.

Lees “Vrachtwagen zoekt chauffeur:” verder

LADING

De verkeerswetgeving stelt eisen aan het veilig vervoeren van lading. Algemene eisen waaraan altijd moet worden voldaan en speciale eisen die gelden bij het vervoer van lading die uitsteekt. De chauffeur en de kentekenhouder van de auto moeten aan die eisen voldoen. Ze gelden niet voor de opdrachtgever van de vervoerder. De opdrachtgever kan wel strafbaar zijn bij overbelading.

Lees “LADING” verder

Zeven transporteurs betrapt.

DEN HAAG – Vijf transporteurs van zeecontainers zijn betrapt op manipulatie met tachografen. De bedrijven manipuleerden de techniek
van zeven vrachtwagens, ontdekte de Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT) vrijdag bij een wegcontrole in Venlo. Twee andere
transporteurs mogen niet meer rijden omdat zij geen bedrijfsvergunning
bezaten.
De transporteurs die sjoemelden met de tachografen zijn drie
Nederlandse en twee buitenlandse container vervoerders. Per
overtreding kan dit oplopen tot een boete van 4.400 euro. Ook moeten zij
weer schone apparatuur installeren.
De transporteurs die betrapt zijn op het rijden zonder vergunning, een
Nederlander en een Duitser, moeten hun vrachtwagens stilzetten totdat
de papieren in orde zijn. De boete die hier op staat, kan oplopen tot 4.300
euro per overtreding. Het Openbaar Ministerie handelt deze boetes af.
Rijden zonder vergunning is concurrentievervalsend voor bedrijven die
wel de juiste papieren hebben.
Een tachograaf houdt onder meer de rij- en rusttijden bij van de
chauffeur. Door manipulatie van het apparaat kan worden verhuld dat
een chauffeur veel meer uren rijdt dan is toegestaan en dat hij de maximale snelheid overschrijdt. Dit is concurrentievervalsing ten opzichte
van transportbedrijven die zich wel aan de regels houden.
Gesjoemel met tachografen brengt bovendien de veiligheid, de
gezondheid en het welzijn van chauffeurs in gevaar én de veiligheid van
andere weggebruikers. Dat is ernstig, daarom treedt de ILT hiertegen op.

CONTROLE WEEKENDRUST

Boete van 1500 euro bij overtreden regels weekendrust

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat de weekendrust ‘structureel handhaven op alle relevante plaatsen’.

 

ZOETERMEER Chauffeurs die hun lange wekelijkse rust doorbrengen in de cabine van de vrachtauto, worden vanaf donderdag beboet. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloot onlangs te gaan handhaven en een boete van 1500 euro per overtreding op te leggen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) besloot in eerste instantie te handhaven met gerichte acties op parkeerplaatsen met overlast, en private parkings hierbij niet te controleren. Maar de Tweede Kamer nam een motie van SP, PVDA en GroenLinks, aan waardoor de inspectie verplicht is ‘structureel te handhaven op alle relevante plaatsen’.

Gerichte acties
De ILT heeft verladersorganisatie evofenedex laten weten dat zij in de loop van februari gerichte acties houden op de naleving van de normale wekelijkse rust van 45 uur buiten de cabine. Deze acties worden gehouden op die parkeerplaatsen waar de meeste overlast is. Daarna zal de handhaving op de normale wekelijkse rust deel uitmaken van de reguliere controles op rij- en rusttijden. Deze controles worden niet beperkt tot de parkeerplaatsen met overlast, maar kunnen overal plaatsvinden.