DE SLIMME TACHOGRAAF

DE SLIMME TACHOGRAAF – WAT ZIJN DE CONSEQUENTIES?

Geplaatst: 23-12-2018

18 Maart 2016, de dag dat de Europese Commissie een wet aannam met betrekking tot de vernieuwde specificaties voor de tachograaf. Vanwege die specificaties krijgt het apparaat de naam “slimme tachograaf” en gaat verplicht zijn vanaf 15 juni 2019 voor voertuigen welke op of na deze datum op kenteken worden gezet. Een pittige leercurve die per vandaag al versneld kan worden door gebruikt te maken van de tools van morgen.

De slimme tachograaf

In hoofdlijnen bevat de slimme tachograaf:

  • Nieuwe richtlijnen 165/2014
  • Geïntegreerde GNSS Module inclusief 2e snelheidssensor welke voertuiglocaties registreert
  • DSRC module voor nearby (dichtbij) draadloze communicatie voor controlerende instanties
  • Nieuwe encryptie
  • Verbeterde verzegeling
  • Intelligent Transportation System (ITS) interface.

Wat maakt de slimme tachograaf slim?

In eerste instantie verwijst het ‘slim’ zijn naar alle nieuwe functies in de tachograaf om manipulatie te voorkomen en controles langs de weg eenvoudiger en sneller uit te voeren. Maar een Smart Tacho is meer, het is namelijk een toekomstgericht apparaat wat in staat is om voertuiggegevens, of gegevens van apparaten die met de tachograaf verbonden zijn, uit te lezen. De basis architectuur van de nieuwe tachograaf is erop voorbereid om dit soort systemen in de toekomst erop aan te laten sluiten middels o.a. een geïntegreerde ITS interface. De koppeling wordt tot stand gebracht middels Bluetooth® en biedt in de toekomst aansluitmogelijkheden voor bijvoorbeeld geïntegreerde on-board weegsystemen en mobiele applicaties.